www.cfpl.dk, CFPL, Center for Psykoedukation og Læring, Betina Scheller, psykoedukation, selvforståelsesforløb, ADHD, ASF, Autismespektrumforstyrrelser, rettidig indsats, specialkonsulenter, diagnoseforståelse, pædagogiske værktøjer, makkerordning, faglig mentor, ungementor,

Psykoedukation og selvforståelsesforløb

Formålet med psykoedukation er, at man opnår viden om sin specifikke diagnose samt hvordan den kommer til udtryk i hverdagen. Samtalerne tager primært udgangspunkt i diagnoserne ADHD/ADD, autismespektrumforstyrrelser samt belastningsreaktioner, herunder f.eks. depression, OCD, spiseforstyrrelse eller angst. 

Samtalerne er målrettet mod at skabe konkret viden og redskaber, der kan forbedre funktionsevne og trivsel. Samtalerne kan fortages enkeltvis eller samles i et psykoedukativt selvforståelsesforløb. 

Som udgangspunkt vil et psykoedukativt selvforståelsesforløb tage afsæt i en neuropsykologisk forklaring af hjernen kombineret med strategier til mestring af forskellige livssituationer. 

Selve forløbet
Første samtale vil være en afklaringssamtale, hvor der i samarbejde med de pågældende forældre, aftales hvilke fokuspunkter, der skal arbejdes med. Under forløbet arbejder vi bl.a. med at udforske og kortlægge barnets/den unges energiforbrug, styrker og udfordringer, så der kan opnås en større forståelse for egen personlighedsprofil. Denne viden anvendes, når der løbende arbejdes med udvikling af forskellige strategier, som skal understøtte barnet/den unge i sin mestring af livssituationer, der hidtil har kunnet give udfordringer. 

Individuelt tilpassede samtaler
Samtalerne tilpasses den enkelte, hvorfor vi også lægger vægt på, at hver samtale foregår på en behagelig, rolig og aldersafstemt måde. Der afsluttes med en status på forløbet samt fremadrettet anbefalinger. 

Selvforståelsesforløb vil i de fleste tilfælde foregå på matriklen for Center for Psykoedukation og Læring, men vurderes det nødvendigt, kan nogle timer konverteres til forældresamtaler og/eller vejledning af pædagogisk personale, herunder lærere og pædagoger. 

Psykoedukation og hverdagsproblematikker
I nogle samtaler vil det primære fokus være på det psykoedukative; altså selve diagnoseforståelsen. I andre samtaler rådgiver vi ind i hverdagsproblematikker i familielivet, ligesom vi både taler med børn, unge og deres forældre. 

Vi har altid fokus på og tager afsæt i ressourcer og dét, der for den enkelte fungerer. Vi udforsker og afdækker styrker og kompetencer for at blive klogere på, hvordan vi kan arbejde med det svære og derfra udvikle hensigtsmæssige og holdbare mestringsstrategier. 

Diagnoser kommer til udtryk på forskellige måder, og derfor forløber vores samtaler også forskelligt, alt efter hvad vi i fællesskab vurderer, der er behov for at blive arbejdet med. 

Dialog- og netværksmøder
Ofte deltager vi med familierne i dialog- og netværksmøder, hvor vores indgående kendskab til psykiatrien samt det specialpædagogiske område bringes i spil, når der skal arbejdes med, hvordan man bedst muligt kan skabe trivsel for det enkelte barn/den unge. 

Et selvforståelsesforløb er estimeret til 14 timer og er et individuelt tilrettelagt forløb, der tilpasses den enkelte. Der er naturligvis mulighed for forlængelse af forløbet, ligesom man også kan booke timer fra gang til gang. Ved deltagelse i dialog/netværksmøder kan dette tilkøbes.