www.cfpl.dk, CFPL, Center for Psykoedukation og Læring, Betina Scheller, psykoedukation, selvforståelsesforløb, ADHD, ASF, Autismespektrumforstyrrelser, rettidig indsats, specialkonsulenter, diagnoseforståelse, pædagogiske værktøjer, makkerordning, faglig mentor, ungementor,

Skolevægring

 – en stigende udfordring

Ufrivilligt skolefravær, eller skolevægring, er et stigende problem i Danmark. Flere børn og unge oplever mistrivsel, og tallene er alarmerende. Ifølge en opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet fra den 21. januar 2025, er antallet af grundskoleelever med mere end 50 % fravær fordoblet de sidste 10 år. Hvis vi ser på forskningen, står det klart, at børn med særlige behov – herunder neurodivergente børn – ofte har højere fravær end deres jævnaldrende.  Forældre bliver i stigende grad presset, og flere søger tabt arbejdsfortjeneste, fordi de må være hjemme og tage sig af deres børn, der lider af mistrivsel.

Det er vigtigt at forstå, at skolevægring ikke er et problem, der ligger i barnet. Skolevægring er ikke et resultat af, at barnet ikke vil, men snarere et symptom på en række udfordringer, som barnet eller den unge står overfor. I stedet for at se på barnet som problemet, handler det om, hvilke rammer og støtteforanstaltninger der skal til i skolen, hjemmet og i de øvrige omgivelser for at skabe trivsel og deltagelsesmuligheder.

Alle de børn og unge, vi arbejder med, ønsker mere end noget andet at kunne begå sig, trives og udvikle sig i et klassefællesskab, hvor de føler sig trygge, velkomne og har reelle deltagelsesmuligheder på lige fod med de andre. Derfor er det også nødvendigt at forstå og adressere de faktorer i barnets liv, som kan bidrage til mistrivsel og skolevægring.

Hvordan vi arbejder med skolevægring

Hos CFPL har vi omfattende erfaring med at støtte både forældre og børn i forløb, hvor skolevægring er et centralt tema. Vi tilbyder forældrekurser og forældrerådgivning, der hjælper familier til at forstå og håndtere skolevægring. Derudover arbejder vi med både børn og unge i selvforståelsesforløb – herunder dem, der er helt eller delvist skolevægrende.

I vores arbejde med skolevægrende unge, især i udskolingen, tilbyder vi skræddersyede forløb, der ofte inkluderer én-til-én undervisning med specialuddannede lærere i rammer, der er specifikt tilpasset den enkelte. Disse forløb kan variere, men har til formål at skabe tryghed og muligheder for den unge til at finde tilbage til skolen på egne præmisser.

I tæt samarbejde med distriktskolen og andre relevante aktører har vi set, hvordan unge, der har kæmpet med mistrivsel og skolevægring, er i stand til at komme tilbage på sporet. Mange af dem ender med at færdiggøre deres 9. klasses afgangsprøver og fortsætter videre til 10. klasse, efterskole eller ungdomsuddannelser.

Fokus på langvarige løsninger

Skolevægring er et komplekst fænomen, der kræver en grundig undersøgelse af de faktorer, der påvirker trivsel i de rammer, der skal understøtte skolegangen. Det handler om at afdække, hvad der står i vejen for trivsel og samtidigt finde alternativer og løsninger, der åbner for nye muligheder. Gennem et tæt samarbejde med både forældre og skolen og andre relevante instanser arbejder vi på at skabe de rette betingelser, så der kan etableres deltagelse i skolefællesskabet og en positiv udvikling, både fagligt og personligt.

Skolevægring kræver ikke kun kortsigtede løsninger, men en langsigtet indsats. Vores helhedsorienterede tilgang arbejder på at skabe varige forandringer, der ikke kun hjælper børn og unge tilbage i skole, men også understøtter personlig udvikling og trivsel på lang sigt.

pige skolevægring cfpl