www.cfpl.dk, CFPL, Center for Psykoedukation og Læring, Betina Scheller, psykoedukation, selvforståelsesforløb, ADHD, ASF, Autismespektrumforstyrrelser, rettidig indsats, specialkonsulenter, diagnoseforståelse, pædagogiske værktøjer, makkerordning, faglig mentor, ungementor,

Selvforståelsesforløb 18+

Vi tilbyder selvforståelsesforløb og psykoedukation for unge voksne i alderen 18-30 år. Samtalerne tager primært udgangspunkt i diagnoserne ADHD/ADD, Autismespektrumtilstande samt alle de belastningsreaktioner der kan være opstået, herunder ufrivilligt skolefravær, isolation, depression, OCD, spiseforstyrrelse eller angst.

Som udgangspunkt vil et selvforståelsesforløb tage afsæt i en neuropsykologisk forklaring med afsæt i hjernen kombineret med strategier til mestring af forskellige livssituationer.

Selve forløbet
Første samtale vil være en afklaringssamtale, hvor vi i samarbejde, aftaler hvilke fokuspunkter, der skal arbejdes med.

Under forløbet arbejder vi bl.a. med at udforske og kortlægge energiforbrug, styrker og udfordringer, så der kan opnås en større forståelse for egen personlighedsprofil. Denne viden anvendes, når der løbende arbejdes med udvikling af forskellige strategier, som skal understøtte egen mestring af livssituationer, der hidtil har kunnet give udfordringer.

Emner der ofte er i fokus

  • Diagnoseforståelse
  • Energiforvaltning
  • Selvstændighed
  • Egenomsorg
  • Almindelig Daglig Livsførelse – ADL
  • At flytte hjemmefra
  • Sociale fællesskaber og netværk
  • Parforhold og seksualitet
  • Skole, uddannelse og erhvervsafklaring
  • Forældre og familie
  • Mine muligheder og rettigheder

Individuelt tilpassede samtaler
Samtalerne tilpasses den enkelte, hvorfor vi også lægger vægt på, at hver samtale foregår på en behagelig, rolig og tilpasset måde. Der afsluttes med en status på forløbet samt fremadrettet anbefalinger.

Selvforståelsesforløb vil i de fleste tilfælde foregå på matriklen for Center for Psykoedukation og Læring, men vurderes det nødvendigt, kan nogle timer foregå i hjemmet, eller konverteres til forældresamtaler og/eller vejledning af pædagogisk personale, herunder lærere og pædagoger.

Psykoedukation og hverdagsproblematikker
I nogle samtaler vil det primære fokus være på det psykoedukative; altså selve diagnoseforståelsen. I andre samtaler er det hverdagsproblematikker og fremtid der er i fokus.

Vi har altid fokus på og tager afsæt i ressourcer og dét, der for den enkelte fungerer. Vi udforsker og afdækker styrker og kompetencer for at blive klogere på, hvordan vi kan arbejde med det svære og derfra udvikle hensigtsmæssige og holdbare mestringsstrategier.

Diagnoser kommer til udtryk på forskellige måder, og derfor forløber vores samtaler også forskelligt, alt efter hvad vi i fællesskab vurderer, der er behov for er i fokus. Det er væsentligt og afgørende, at forstå hvad der er behov for at understøtte og kompensere for at give mening for den enkelte.  

Et selvforståelsesforløb er estimeret til 14 timer og er et individuelt tilrettelagt forløb, der tilpasses den enkelte. Der er naturligvis mulighed for forlængelse af forløbet, ligesom man også kan booke timer fra gang til gang. Ved deltagelse i dialog/netværksmøder kan dette tilkøbes.