www.cfpl.dk, CFPL -Center for Psykoedukation og Læring, Betina Scheller, specialkonsulenter, psykoedukation, neurodivergens, selvforståelsesforløb, ADHD, ASF, autisme, psykoedukation, Autismespektrumforstyrrelser,rettidig indsats, diagnoseforståelse, pædagogiske værktøjer, makkerordning, faglig mentor, mentorordning, specialpædagogik, forældrekurser, forældrevejledning, rådgivning, skolevægring, RessourceTeamet

Makkerteamet

Vores makkerteam består af unge mennesker, der nøje er udvalgt på baggrund af uddannelsesretning samt personlige, sociale og faglige kompetencer. De fleste er under uddannelse indenfor områderne lærer, pædagog eller psykolog og alle har en baggrund der gør, at de har gode forudsætninger og kompetencer til at forstå de udfordringer og belastningstilstande, som barnet/ den unge kan have.

Alle makkere har været igennem et internt uddannelsesforløb og modtager i forbindelse med deres arbejde løbende supervision i tæt kontakt med centrets sagsansvarlige konsulenter. Fokus er at alle makkere er opdaterede ift. nyeste forskning og pædagogiske værktøjer inden for feltet.

En makker hos CFPL
Vi tilbyder en makkerordning for de børn og unge, som af forskellige årsager vil have gavn af en ekstra fortrolig i deres liv eller som har brug for støtte til at overføre de tilegnede strategier fra et selvforståelsesforløb/rådgivningsforløb til hverdagen.

Det er en forudsætning at der sideløbende med en makkerordning, er et igangværende selvforståelsesforløb, psykoedukative samtaler eller forældrevejledning. Dette for at sikre den samlede helhedsorienterede indsats. På denne måde opnås en udviklende vekselvirkning mellem de strategier, den enkelte tilegner sig i samtalerummet hos CFPL – og den praksisnære virkelighed, som barnet/den unge står i sammen med sin makker.

Det rette match
Vi lægger stor vægt på relationen mellem makkeren og barnet/den unge. Igennem samtaler mellem barnet, dets forældre og den sagsansvarlige konsulent fra Center for Psykoedukation og Læring, lægges der bl.a. vægt på at finde det rette match ud fra kriterier og behov ift. det personlige, det faglige og det sociale område.

Selve forløbet
I enhver sag klarlægges det hvilke indsatsområder der er relevante for forløbet. Der vil altid være tilknyttet en sagsansvarlig konsulent, som via samtaler med barnet/den unge eller forældre har kendskab til de specifikke udviklingsområder der skal være i fokus. Konsulenten vil løbende understøtte indsatsen via samtaler med barnet, den unge og familien, samt være ansvarlig for supervision af den tilknyttede makker.

  • Om barnet/den unge allerede er velplaceret i sit skoletilbud, men mangler støtte ift. det personlige, det faglige og/eller det sociale område
  • Om der er tale om skolevægring/en fraværsproblematik
  • Om barnet/den unge er mellem skoletilbud og hvad der er behov for i den mellemliggende periode

Makkeren arbejder i udgangspunktet matrikelløst og befinder sig der, hvor det giver bedst mening for barnets/den unges behov og udviklingsområder. I nogle tilfælde kan det være i hjemmet, i andre tilfælde til fritidsinteresser, på vej til skole, eller på diverse ture til museer, kulturinstitutioner eller lignende.

Makkeren som brobygger
Der er altid fokus på, hvordan makkeren kan tænkes ind i de indsatser, der allerede foregår omkring barnet, samt hvordan makkeren kan indtræde i barnets/den unges hverdag på en måde, der giver mening – både for barnet/den unge, samt de betydningsfulde personer, der er i barnets liv.

Sammen med sagsbehandler udarbejdes en handleplan, som løbende evalueres og justeres.

Vores makkere bevilges ud fra en konkret vurdering af barnets/den unges behov, hvorfor omfanget af tid og timer er varierende.



Foto og tekst er på vej.

Foto og tekst er på vej.

Foto og tekst er på vej.

Foto og tekst er på vej.

Foto og tekst er på vej.

Tekst er på vej.

Foto og tekst er på vej.

Foto og tekst er på vej.

Foto og tekst er på vej.

Tekst er på vej.

Foto og tekst er på vej.

Foto og tekst er på vej.

Foto og tekst er på vej.

Tekst er på vej.

Foto og tekst er på vej.

Foto og tekst er på vej.